.Gezonde medewerkers zijn productieve medewerkers. Als bedrijf wil je een goede productiviteit en omzet behalen, hiervoor heb je verschillende medewerkers in dienst. Maar wat als die medewerkers niet meer goed functioneren? Denk aan:
Als werkgever wil je goed voor je personeel zorgen, maar wat als er problemen zijn die je zelf niet kan oplossen. Voor de bovenstaande problemen kan ik ingezet worden. Ik werk als psychosociaal therapeut met mensen die vast lopen.
Het is de bedoeling dat de medewerker zo snel mogelijk opknapt. Maar half ziek/ half beter aan het werk zorgt voor terugvallen of erger. Daarom ga ik in de eerste plaats zorgen voor de medewerker. Beter worden, gezien worden, dat is fijn voor je medewerker die knap op en gaat weer aan het werk endat is gunstig voor de productiviteit van het bedrijf. Een win-win situatie kan je zeggen.
Als eerste ga ik met u als werkgever in gesprek, wat is het probleem waar u tegenaan loopt en hoe kan ik u daar bij helpen. Daarna ga ik met de medewerker aan het werk.
In een individuele sessie ga ik samen met de werknemer kijken naar de situatie die zich voordoet of waar hij tegenaan loopt. We gaan kijken welke hulpvraag er is zodat we doelgericht aan het werk kunnen. Doormiddel van gesprekken, ontspanningsoefeningen, oefeningen en adviezen zullen we bij een antwoord komen op de hulpvraag. Na afloop spreken we de hele sessie nog door en evalueren we. Hierdoor krijgt de medewerker handvatten waarmee hij zelf direct aan de slag kan. Na de enige sessies komt er een terug koppeling naar u als werkgever. ZOo kan de voortgang bijgehouden worden en blijft u op de hoogt.
Het kan ook voorkomen dat ik als mediator optreed bij bijvoorbeeld een werkconflict. Dan krijgen de betrokkenen eerst een individueel gesprek om vervolgens gezamenlijk bijeen te komen om in een gesprek tot een oplossing te komen. Na een korte tijd zullen beide partijen weer bijeenkomen om te evalueren. Mocht het probleem nog niet opgelost zijn word er opnieuw gekeken naar een oplossing.
In verband met de privacy van de medewerker word er niet inhoudelijk met de opdrachtgever besproken waar de sessie over is gegaan. Wel is een logboek beschikbaar, dat ingezien kan worden waarin de vooruitgang vermeld staat. Zo kan de werkgever zien welke stappen de cliënt heeft genomen. Na iedere sessie word gekeken hoe het gaat en of er nog een vervolg behandeling nodig is. Mocht er geen vervolg nodig is de behandeling klaar.
In alles wat ik doe ben ik flexibel, het voordeel van mij tegenover een instellingen is dat ik direct inzetbaar ben. Er is dus geen wachtlijst en ik werk op afspraak. Eventueel ook buiten kantoor uren.
Het resultaat van de behandelingen is dat de medewerker beter in zijn vel zit. Ze lopen niet steeds tegen dezelfde problemen meer aan en zijn hierdoor emotioneel stabieler. Hierdoor zijn ze voor de omgeving een betrouwbaardere factor om mee te werken. Dit leidt uiteindelijk tot een betere omgang met collega’s en een betere productiviteit. Want een medewerker die geen problemen heeft kan zich richten op het werk en het behalen van de doelen.
Een voorbeeld van behaalde resultaten uit mijn praktijk: